2014-02-04

Reflex med Emelie Forsberg!

Igår gav jag mig ut på ett extra spännande äventyr - jag sprang reflexbana ihop med Team Nordic Trail gästade av världsmästarinnan i Skyrunning, Emelie Forsberg!

Emelie och jag efter passet
Riktigt kul att få springa med en av de bästa i världen! Och bra pepp inför Sweden Sky Race 24, Skyrunningloppet som jag ska springa i sommar!

Jag sprang bredvid henne och snackade lite strunt av och till, men kom inte riktigt på något vettigt att fråga av träningstipskaraktär. Fick nog ut mer av de stunder då jag låg strax bakom henne och kunde studera hennes löpstil.

Nu tog hon ju inte direkt i utan sprang socialt i prattempo, så vet inte hur relevanta mina observationer om hennes teknik var, men tog ändå med mig tre bitar.
  • Hon hade händerna ganska lågt, typ midjehöjd. 
  • Hon lyfte inte fötterna (eller knäna) speciellt högt på flacka partier. 
  • Hennes höfter rörde sig ganska mycket i sidled i uppförslöpning.

Tyvärr aktualiserades också min låga fart. Jag kan hålla ut rätt länge om jag får hålla tempot lågt, men så fort jag går lite utanför komfortzonen så stiger pulsen ganska snabbt och bara fortsätter öka tills det tar stopp. Och tyvärr var det här gängets prattempo klart högre än min komfortzon... Tröskelintervaller borde vara bästa lösningen på det va?

Reportage om Emelie från Sportspegeln

Relaterade länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar