2014-02-25

Fem "myter" om träning?

Har precis tittat på Vetenskapens värld i SVT, avsnittet om träning (del 6, 2014). Bitvis intressant, men jag blir lite förbannad på hur dom avlivar "myter" och pratar om hur vi ska träna. Kände direkt att jag måste prata ut om det här, och i brist på vänner så fick det bli en bloggpost! =)

Så. Skulle man följa deras råd utan att göra något utöver vad man "lär sig" i programmet så skulle man ge tusan i att stretcha, sticka direkt ut på högintensiva intervaller när man springer, träna styrketräning i separata pass, inte äta något annat än sin vanliga kost, göra om det dagen efter och inte lita på kaloriräknaren på motionscykeln(?!).

Det där med att träna styrka separat är inte någon av myterna, utan när någon expert får uttala sig om reporterns träningsvanor. Reportern brukar springa 5 km till ett utgym, träna 30 minuter styrka där, och sen springa sin 5 km hem igen. Detta kritiserar experten med "Du kommer inte bli någon Arnold Schwartzenegger av det", eftersom musklerna blivit lite trötta av löpningen och inte kan prestera på max. Wat? Ville han bli Arnold? Själv tycker jag att det låter som utmärkt träning, då löpningen blir bra uppvärmning och nedvarvning (förutsatt att han inte springer högintensivt).

De fem myterna (enligt Vetenskapens värld):

Här följer de fem myterna som dom av någon anledning vill slå hål på, och någon form av bemötande från mig.

Myten om stretching

Till att börja med pratar dom om att många tror att stretching hjälper mot träningsvärk och skador. Du ska stretcha både före och efter träning är det nog många som lärt sig som små, men det har visat sig felaktigt. Faktum är att det faktiskt kan försämra din förmåga och att man kan skada sig av själva stretchingen... Jag är med dom så långt, MEN, dom misslyckas med att berätta att man bör värma upp och varva ner istället. Att bara sätta av i full fart direkt du fått på dig träningskläderna är minst lika farligt det!

Dessutom kan ju stretching vara bra i andra kontext, som för rehabilitering och förbättrad rörlighet. Jag, som många andra löpare, har t.ex. väldigt dålig rörlighet i höftböjarna och stretchar dom på kvällarna för ett bättre löpsteg. Har också haft problem med onda benhinnor som jag fått bort med hjälp av stretchövningar som jag ordinerades av min naprapat, varje morgon och kväll. Men som dom säger, att stretcha inför ett träningspass är inte bra... synd att dom stannar där!

Myten om stillsam träning

Dom påstår också att det finns en myt om att du ska träna långt och lågintensivt för att öka förbränningen. Här menar dom att man förvisso förbränner mer under träningen då, men att det tas igen av ökad förbränning under det efterföljande dygnet om man tränat kort och högintensivt. Kan vara så! Det dom misslyckas med att berätta här är att skaderisken är betydligt lägre under lågintensiv träning, och i förbränningssynpunkt är det ju vad jag förstår av deras vetenskap lika bra? Dom tar inte heller upp andra aspekter än just förbränning - t.ex. har jag förstått att lågpulsträning är bättre för blodcirkulationen, då nya blodkärl byggs av kroppen under dom passen.

Dom tillägger dock, med all rätt, att lågintensiva långpass är viktiga för den som utövar uthållighetssport, typ maraton eller Vasaloppet. Jag skulle vilja mena att dom har en plats i allas träningsvecka för att bygga mängd utan att skada sig.

Myten om att äta efteråt

Jo, visst finns det många som menar att du ska äta något direkt efter träning, helst inom en timme. Jättemånga! Här menar dom att du klarar dig bra på sin vanliga allsidiga kost och inte behöver äta något extra för att du har tränat, såvida du inte är elitidrottare. Jag tycker du ska känna efter själv om du tycker att det behövs. Typ efter riktigt hårda pass om middagen inte står serverad efter, eller om du tränade utan att äta något innan (typ morgonjogg).

En bra tumregel är att försöka få lite extra protein i sig efter ett pass om man känner att man kommer få träningsvärk av det, då proteinet underlättar återhämtningen. Om du sen gör det med en proteinkaka, ett glas mjök eller ett extra kokt ägg till frukosten gör mig detsamma, men är jag slutkörd vill jag ha mat! Proteinrik mat!

Myten om vila och värk

Här säger dom egentligen bara att det inte är farligt eller skadligt att träna dagen efter att man tränat, och att det till och med kan vara bra att träna mot träningsvärk. Absolut, fint så! Men dom glömmer att berätta att det faktiskt är viktigt att ha vilodagar - inte efter varje pass, men åtminstone en gång i veckan. Själv brukar jag ha en medveten dag utan motion eller med bara en lugn återhämtningsjogg efter intervallpass och långdistanspass, och ett helt gäng dagar av vila helt enkelt för att jag inte vill eller hinner träna alla dagar. Att aldrig vila är nog säkraste vägen till överträning och dålig prestationsutveckling. Av någon anledning nämner dom aldrig att musklerna behöver vilodagar för att bygga upp sig, bara att dom inte måste ha det efter varje pass...

De falska mätvärdena

Här säger dom egentligen bara att kaloriräknaren på motionsredskap inte är exakt. Trodde någon det?

Det kanske klokaste som sägs i hela programmet är när en snubbe som hastigast får hävda att vetenskapen har tagit för stor plats och slagit ut gammal erfarenhetsbaserad kunskap om hur vi ska träna - och sen fortsätter dom att prata om de senaste forskningsrönen.

En intressant sak i programmet är dock hur stor del av vår tid vi inte rör på oss. Även tjejen som tränar jättemycket är stilla 85 % av sin tid, förmodligen i princip jämt när hon inte tränar. Tyvärr tror jag att programmet kan göra att siffran ökar med sitt tydliga fokus på att man ska träna kort och intensivt för "bästa resultat".

Relaterade länkar:


3 kommentarer:

  1. Kul att läsa dina kommentarer till programmet. Jag kände exakt så efter programmet med Mosley angående periodisk fasta som jag höll på med i över ett år. Bänkade mig framför TV:n och blev besviken. Dom nuddade på ytan i de flest fall och slängde ur sig saker som att det är ok för kroppen att äta skit på ätardagar bara man fastar 2 dgr i veckan. Kanske man kunde lagt fram det på ett annat sätt. Nuförtiden behöver folk inte uppmuntras till att äta skräp direkt. Jag tror jag har lärt mig hur VV funkar, det kör på stilen att ingen har hört detta förut så vi går inte för djupt. Att man inte behöver äta efter ett pass har inte kört ett hårt spinning pass på 90 min där man fullkomligt stinker av ammoniak pga nedbrytning av muskler, så jo, om man tränar hårt så får man fasen se till att få i sig. Men dom riktar sig mest till folk som glassar runt lite på ett gym och knappt svettas. Jag kör hårda morgonpass på tom mage men aldrig över en timme. Och långpassen har som du säger andra syften än att bara förbränna, det kunde dom faktiskt nämna, jag tyckte nästan professorn i stolen vred sig lite i frustration att inte kunna få dyka ner i ämnet lite mera. Men sorgligt är det att vi bara blir fetare och fetare, dom skulle veta lyckan efter ett lyckat intervall pass eller en långtur i skogen. Ska följa din blogg, bra tips på tävlingar. Kommer till Vansbro också, ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för kommentaren, och kul att du gillade bloggen!

      Ja, det är nog ofta så att man irriterar sig på program vända till en bred massa när man själv sitter på massa detaljkunskap man tycker är viktig, oavsett ämne. Har upplevt liknande frustration tidigare i helt andra ämnen!

      Men visst känns det konstigt att inte nämna att det finns andra fördelar med lugna pass även om myten som dom ville slå hål på bara handlade om förbränning. Tyvärr tror jag att många tolkade det som att hårda pass är bättre än lugna pass på alla plan, medan det dom faktiskt "slog hål" på vad just detaljen om förbränning. Och när dom sågar stretching, nog borde dom kunnat kosta på sig att säga att det däremot är bra med uppvärmning genom att gå en liten bit i början av passet eller jogga väldigt lugnt inledningsvis. Så pressat kan inte schemat ha varit, hade inte tagit många sekunder...

      Radera
  2. Lång långsam löpning gör dig till en långsam löpare. Mo Farah springer aldrig längre än 50min, men tempot är högt. FLuffllöpning i lullfart kan ni svenskar syssla med, kan inte se en medalj i löpning till Sverige inom de närmsta 250åren...

    SvaraRadera