2014-02-16

Långpass i hemskogen

Idag stod långpass på menyn, och jag hade tänkt att jag skulle försöka springa på stig eller åtminstone motionsspår för att träna så det mer liknar det jag faktiskt ska göra. Hade lite funderingar fram och tillbaka på olika leder och spår, men tack vare herrarnas stafett föll valet på att springa på stigarna jag letat reda på här hemma. Jag hade också fått nys om en stig i utkanten av mitt utforskade område som skulle vara bra, så jag tänkte att jag tar längsta möjliga väg dit, testar den, och sen får vi se... så det var planen.

Trädet som hänger över stigen uppburet av grenarna i
grannträdet gav känslan av ett Damoklessvärd
Började därför med att vika upp i skogen bakom huset, ta baklängesvarvet till kohagen eftersom det blir längre, och sen ut ur kohagen direkt - bonden kom ut senast och varnade mig för att tjuren nog inte skulle gilla min knallorangea jacka om han fick syn på den. Sen vidare förbi ridskolan och sen traktorvägen över åkrarna - blött och geggigt i början, så fick ta det lite lugnt, men efter några hundra meter blev det bättre.

På andra sidan åkrarna, 2,5 km senare, kommer man till en landsväg som korsas och direkt in på en mindre väg. Några hundra meter in där kan man svänga av till en liten geggig hästväg där gång är enda rimliga sättet att ta sig fram till fots men efter 50 meter kan man vika upp i skogen till ett finfint stigsystem. Däruppe hade dock någon skogsmaskin varit och röjt, så det låg massa granruskor och sågspån kvar som gjorde underlaget väldigt mjukt. Lite mysigt, men också ganska jobbigt. Det varade dock bara några hundra meter, sen var det gamla vanliga stigarna igen (om än lite blötare än vanligt) tills ungefär 11 km totalt, då jag kom fram till den där nya stigen.

Till och från lite solglimtar på rundan!
Den nya stigen visade sig vara en jättefin stig med hyfsad kupering, som dessutom var uppmarkerad med gula ringar på träden. Gissar att det är någon ridklubb som markerat upp den... Den var dock rejält översvämmad på ett ställe och där tog det lite tid att lyckas ta sig runt på något vettigt sätt utan att blöta ner sig - jag hade ju ändå en bra bit kvar - men ändå hitta stigen igen på andra sidan. Säger kanske något om hur stor översvämningen var (tänk mindre sjö!). =)

Efter någon kilometer gick markerade stigen ut på en liten grusväg. Sprang den en bit åt alla håll för att försöka hitta någon fortsättning på markeringarna, men det verkade tyvärr inte finnas. Vände därför tillbaka på samma stig och testade att springa den baklänges, nästan ännu trevligare åt det hållet! Fram och tillbaka inklusive irrandet på grusvägen blev det knappa fyra kilometer, så drygt 3 km prima stig att lägga till i stigoteket. Glatt! Dessutom finns det mer att utforska där, så kan nog bli en del av en fin runda så småningom!

15 km på klockan här alltså, och hade inte riktigt koll på hur långt det var hem. Satte därför av längs kända stigar som ledde hemåt (fast inte närmaste vägen så klart!) och nu tillät jag mig även att plurra lite där det var kladdigt. Efter ungefär tre kilometer kom jag till en punkt där jag vet att det är i runda slängar 2 km hem. Skulle alltså sluta på 20 km, och det dög ju inte, så fick ta en liten omväg hem. Benen var rejält trötta, men hade lovat mig själv minst 22 km så det var bara att köra på. Valde dock lite enklare vägar nu, först en bit i motionsspåret och sen tillbaka till den där traktorvägen över åkrarna där jag var i början, och så hem.

Avslutade med att springa på ganska hårt uppför den backe jag kom till vid 23,5 km, där 12 höjdmeter tas på 200 sega meter, för att sen jogga ner och avslutningsvis promenera en bit. 24,5 km stannade klockan på, och tiden blev 3:20. Totalt antal höjdmeter blev drygt 300. Trötta ben ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar