2015-02-19

Gran Canaria med Runacademy

Nyss hemkommen från en löparresa till bergen på Gran Canaria tänkte jag mig sammanfatta det hela i ett överskådligt inlägg. Under resans gång skrev jag ett inlägg om dagen kryddat med massor av bilder, men jag märker att det finns intresse av ett övergripande inlägg. Inte minst för att jag själv ska kunna skicka ut bara en länk till dom som vill veta hur det var. =)

Resan annonserades redan i höstas och jag tittade en hel del på den. Det såg härligt ut, men jag var lite osäker på den långa flygresan. Jag vill helst undvika flygresor som är längre än fyra timmar, men funderade ändå på att göra ett undantag... Jag kom dock aldrig till skott, utan det dröjde enda till min födelsedag, 3 januari, då jag helt ovetande fick resan i present av min fantastiska fru och hennes föräldrar! Lyxigt värre!

Då jag varit på några liknande äventyr tidigare ägde jag redan allt jag kunde tänkas behöva, och jag var inte heller speciellt oroad över själva äventyret - bara lite för flygresan som sagt.

Vår samlingspunkt var tänkt att vara flygplatsen i Las Palmas, eftersom deltagarna kom med några olika plan, men ett gäng av oss träffades redan på Arlanda och på planet från Stockholm som var färdmedlet för de allra flesta på resan. Nere på Gran Canaria var dock det formella mötet med avprickning av deltagarna. Sen hoppade vi på en buss som tog oss upp till hotellet uppe i bergen där vi skulle bo, en dryg timmes resa från flygplatsen.

Uppe på hotellet hade vi en timme att göra oss hemmastadda i rummen och sen skulle vi ha en informationsträff. Jag tog dock en lite löptur i närområdet för att få röra på de stackars ben som suttit stilla större delen av dagen, samt lite av nyfikenhet på hur det såg ut runt hotellet så klart.

Dag 1, "En lättare uppstartsjogg"
Första dagen vi vaknade där nere så skulle det bjudas på ett lugnt uppstartspass. Det här var också första gången både ledarna och vi andra såg varandra i löparkläder - och såg vilken form vi egentligen besatt. Det blev fort ganska uppenbart att det inte var något elitläger, vilket passade mig utmärkt. Jag kände mig som en i den bättre halvan, men inte i den bästa fjärdedelen. Utmärkt läge tyckte jag!

Läs mer:
Gran Canaria med Runacademy, dag 1

Dag 2, "Topptur till Gran Canarias högsta topp"
Andra dagen skulle bjuda på en topptur till Gran Canarias högsta berg. Under den här dagen fick vi också sällskap med Johan Lantz och Elov Olsson, två av Sveriges hetaste unga långdistanslöpare som var nere på egen hand för att träna inför Transgrancanaria, ett 125 km långt lopp med en hel del upp och ner, och nästan bara på stigar. På kvällen fick vi en föreläsning om hur man blir en bättre löpare av Petra Kindlund.

Läs mer:
Gran Canaria med Runacademy, dag 2

Dag 3, "vilodag"
Tredje dagen var vilodag då vi skulle bussas ner till Las Palmas för att turista, sola och bada. Tyvärr var inte vädret riktigt på vår sida, så jag valde att stanna kvar på hotellet och bara ta det lugnt, pusta ut, plaska i spa:t... chilla hårt helt enkelt.

Läs mer:
Gran Canaria med Runacademy, dag 3

Dag 4, "Den längsta och vackraste turen"
Fjärde dagen var det dags för "den längsta och vackraste" turen. Vi utgick från hotellet, sprang över till andra sidan kratern och upp till Roque Nublo, Gran Canarias nationalmonument, sen ner på andra sidan och slutligen upp till hotellet igen. Ungefär 25 km och 1500 sammanlagda positiva höjdmeter tog ut sin rätt, och på kvällen var man både hungrig och mör!

Läs mer:
Gran Canaria med Runacademy, dag 4

Dag 5, "Löptur i Tamadaba-parken"
Femte dagen var tänkt att bli lite lugnare, 15 km och 700 höjdmeter, men för mig blev det inte riktigt så... Jag råkade hamna i snabba gruppen för första gången under veckan, som dessutom skulle ta en omväg - en äventyrlig omväg. Så inte nog med att tempot var högre än tidigare dagar för mig, turen blev dessutom 19 km och en bit över 900 höjdmeter... men jag höll ihop det ganska bra fram till lunchpausen, sen tappade jag tyvärr en del så dom fick stå och vänta på mig vid några tillfällen.

Läs mer:
Gran Canaria med Runacademy, dag 5

Dag 6, "Topputmaningen"
Sista dagen, hemfärdsdagen, hade vi en liten utmaning att ta sig upp på närmaste toppen innan utcheckningen. Tyvärr var vädret en smärre katastrof, det blåste, regnade och var knappt någon sikt... men det gjorde det ju åtminstone mer uppskattat att åka hem. =)

På det stora hela en fantastisk vecka som jag gärna skulle göra om. Jag kan verkligen rekommendera Gran Canaria för den som vill vandra eller springa trail, dom verkar ha ett näst intill oändligt nät av bra underhållna leder och det finns flera olika miljöer att springa i. Gemensamma nämnaren, bortsett från att springa på stranden då, är att det är ganska kuperat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar