2014-02-24

Plan B för 2014

I mitten av december fastslog jag Plan A för 2014. Jag hade då upptäckt att många populära lopp sålde slut ganska omgående, så man behövde helt enkelt ha en plan för att inte missa chansen... Jag hade därför suttit en tid och samlat ihop info om lopp för 2014 och sammanställt i datumordning, och plockade ut en rimlig progressiv mängd.

Loppen jag valde ut var dock inte av kategorin som säljer slut fort, och jag gjorde mig därför ingen brådska att anmäla mig till dom - och tur var väl det! Nu är planen nämligen rejält omstöpt!

Det började redan i januari när Sweden Sky Race 24 lanserades. Jag har tidigare skrivit om hur väl det loppet stämde in på mina drömmar och efter några dagars velande, och rädsla för att det skulle bli fulltecknat, anmälde jag mig! På grund av det får förmodligen Hornindal stryka på foten, även om det inte är omöjligt att springa båda...

Framåt slutet av januari blev jag också medlem i Team Nordic Trail, och fick en startplats i Night Trail Run 12/4 som välkomstgåva, vilket alltså blir årets premiärlopp. 10 km reflexbana ute i Sollentuna är det som ska avverkas då. Lagom start!

Tidigare var ju SpringCross 3/5 tänkt att vara min säsongsdebut med sina 12 km, men det blir det alltså inte. Faktum är att det inte blir något SpringCross alls! För ett par veckor sen var jag nämligen på Ultrakväll hos Runners Store där tanken föddes att det kunde vara bra att testa att springa 50 km under lite mindre extrema förhållanden innan jag gör det uppe i fjällen - så jag bestämde mig där och då för att stryka SpringCross från programmet och istället anmäla mig till Lidingöloppet Ultramarathon som går samma dag.

Kvar av första halvan av Plan A finns alltså bara träningslägret i Edsåsdalen, men det är betalt och klart så det ska i alla fall bli av!

Jag har också märkt att Stockholms Brantaste har knatteklasser och börjat fundera på att ta med barnen och springa det. Inte tänkt klart där än, men det känns lockande! Ligger rätt bra i kalendern också, så har tagit med det i planen tillsvidare.

Så, tillsvidare, så här ser alltså Plan B ut (fet stil = anmäld):

2014-04-12
Night Trail Run, 10 km

2014-05-03
Lidingöloppet Ultramarathon, 50 km +1000 hm

2014-05-24
Stockholms Brantaste, 3,3 km +255 hm

2014-06-06 - 2014-06-08
Träningsläger i Edsåsdalen med Team Nordic Trail

2014-07-05
Hornindal rundt, 38 km +2900 hm

2014-07-19
Sweden Sky Race 24, 53 km +3000 hm

2014-08-23
Bydalen fjällmaraton, 49 km +2900 hm ELLER UltraVasan45 45 km

2014-09-27
Lidingöloppet, 30 km +500 hm

2014-10-18
Trail del Lago d'Orta, 55 km +3200 hm

Som sagt, Hornindal får förmodligen stryka på foten för att lämna plats åt träning och förberedelse för SSR24, men jag låter det stå kvar ändå. På sätt och vis är ju det loppet riktigt bra träning och förberedelse för SSR24... Får se hur det känns när det närmar sig helt enkelt! Ett annat alternativ för den tidpunkten är Viktors Trailkollo i Provence 29/6-7/7. Verkar vara en fantastisk resa, men kräver en ganska lång frånvaro från familjen. Det finns också ett tredje alternativ i Vansbro Marathon 3/7 (max 1 % asfalt) som verkar ganska trevligt.

Sen med tävlingarna efter SSR24 känns det svårt att sia just nu. Beror nog på hur mätt eller hungrig man är på äventyr efter det, vilket förmodligen hänger en hel del på hur det går på SSR24. Lidingöloppet är jag som ni ser redan anmäld till, men i övrigt vet jag inte alls just nu. Har med den gamla planen tillsvidare.

Relaterade länkar:


1 kommentar: