2015-02-10

Gran Canaria med Runacademy, dag 2

Dagens löptur var en topptur till Gran Canarias högsta topp, Pico de las Nieves på 1949 meter över havet. Totalt skulle turen bli 15 km och 800 höjdmeter, vilket visade sig stämma ganska precis! Inledningsvis blev vi körda med bil till ett ställe en bit nedanför, men därifrån sprang vi sen ännu mer nedåt. Sjukt härlig start på turen! Jag var så ivrig att komma iväg att jag missade gruppbilden som dom visst tog strax efter att jag stack i förväg...


Vad som annars var roligt var att jag hängde bra med snabba gruppen, som dessutom var förstärkta med Elov och Johan dagen till ära, så länge det gick utför - typ 4,5 km, eller knapp 40 minuter (inklusive en del fotopauser etc.).











Vad som var mindre kul var att jag blev tvungen att släppa dom ganska direkt när det började gå uppför... Istället fick jag gå mellan snabba och medel på vägen upp, och var därför på egen hand i ungefär 450 höjdmeter, eller 55 minuter som det tog för mig... Sen fick jag sitta 15-20 minuter och vänta på medelgruppen, eftersom jag inte visste hur vi skulle fortsätta från den punkten. Men det var rätt skönt. Passade på att byta till en torr tröja, lufta fötterna och smörja på lite extra SportSlick, käka en av mina två matsäcksmackor och på det stora hela chilla.











När dom väl kom upp var det på med skorna, packa i ordning ryggan, och sen springa med 500 meter till för att komma till bergets topp, där det var en ny paus. Nu skulle hela gruppen äta sin matsäck, och jag åt så klart min andra macka. Vi passade naturligtvis även på att ta en gruppbild på toppen. =)









Efter toppen var det den skönaste löpningen i världshistorien. Först ganska tekniskt utför, sen en superhärlig stig som bara gick och gick, nästan plant, i var som kändes som en knapp evighet. Njöt i fulla drag!









Elov, Johan, guiden Guillermo och jag!
När vi kom hem till hotellet igen skyndade jag mig ner på spa:t en dryg timme, sen var det dags för en föreläsning där Petra berättade om hur man blir en bättre löpare. Inga nyheter för mig direkt, det handlar kort sammanfattat om att variera sin träning och komma ihåg att återhämta sig.


Efter det körde vi ett ganska lugnt styrkepass och sen en timme vila innan middagen... Fantastiskt god mat på det här hotellet förresten! Sen var alla möra nog att gå till sina rum. Slut för idag, tack för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar