2015-02-08

Gran Canaria med Runacademy, dag 1

Igår var det mest bara resa och lite intro, samkväm och lära känna varandra, så jag räknar idag som dag 1, dagen med det första springpasset. Det först springpasset var beskrivet som "En lättare uppstartsjogg där vi tar det väldigt lugnt för att hinna acklimatisera oss".  Både det och att springa en rundtur på 17 km och 900 höjdmeter låter ju trevligt, men det låter inte som samma tur... Den slutade dessutom på 19 km och 967 höjdmeter på min klocka.

Det var många som var rejält slitna efter den lätta uppstartsjoggen, och flera som sa att det var det tyngsta pass dom gjort någonsin. Spännande att se hur folks lår mår imorgon, då vi ska ha en topptur till Gran Canarias högsta topp. =) Den turen ska dock bli något enklare, med ungefär 15 km och 800 höjdmeter.

Men åter till dagens tur. Fantastiskt vackert här! Vi delade upp oss i tre grupper, och jag valde den i mitten. Kändes helt rätt. Även om jag kanske sprang snabbare än de flesta i gruppen utför så är jag tyvärr fortfarande väldigt svag uppför. Där har jag mycket att jobba på!

Vid start var det tyvärr ganska kraftig dimma, så vyerna uteblev inledningsvis. Första kilometern var dessutom mest bara uppför, så det kändes lite motigt i början... Men sen lättade dimman och stigarna började gå plant eller utför och livet blev underbart!

Fotobomb coming up! Mer text längre ner...































Efter 9 km, +450/-700 hm, tog vi lunch med medhavd macka. Många var ganska möra redan här, men nu var det den värsta biten kvar. Förutom dom 250 höjdmeter vi låg back skulle vi ett par hundra till upp innan det vände neråt igen. Passade på att byta tröja också, då den jag hade på mig började bli ganska blöt... Här är utsikten från min lunchplats åt några olika håll:





Sen, som sagt, var det uppför...







Belöningen!

Efter det hade vi ett par timmar paus innan det var dags för lite löpteknik med Petra (Kindlund, Runacademys grundare). Efter genomgången och några olika löpskolningsövningar så blev vi filmade var för sig när vi sprang, för att sen titta på och få feedback från ledarna. Min teknik var så fulländad att ledarna inte hittade något att anmärka på! Win!! Övning ger färdighet sägs det ju... =)

Sen blev det ett par timmar i spa:t på hotellet innan det var dags för genomgång av vad morgondagen har att bjuda på, följt av middag.


Efter att ha svullat massor av fett, protein och kolhydrater i en trerättersbuffé är jag nu på rummet och skriver detta... och snart kommer jag sova som en stock! Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar