2014-02-23

Första intryck: Inov-8 Race Ultra Vest

Unboxing-ceremoni i fredags!
Har suktat efter Inov-8 Race Ultra Vest ända sen Ian Corless recenserade den i oktober, men den har inte funnits att köpa förrns nu. Faktum är att den fortfarande knappt finns att köpa, men jag förbokade en så fort det gick att förboka och fick därför tag på en av de allra första ur produktionsserien - och i fredags kom den med posten! Lycka! Perfekt timing inför helgens långpass!

Igår blev det alltså skarpt test! Planen var att testa den nya väg jag hittat från motionsspåret i hembyn till motionsspåret i grannbyn, och lagom antal varv för att komma upp i 25 km.

Bakifrån
Vädret verkade stabilt så det enda jag packade med mig i materialväg var ett par extra, varmare, vantar då jag var osäker på om mina tunna vantar skulle vara nog (obs, ligger ej i på bilden!). Jag plockade även ur den medföljande vätskeblåsan då jag tyckte att två halvlitersflaskor med vatten skulle räcka bra på den här turen. Sammantaget var det alltså ganska tomt där bak... Vätskeblåsan ligger annars i ett litet värmeisolerat fack (som även det kan plockas ur) närmast ryggen, så vattnet inte ska frysa, och förhoppningsvis också hålla sig lite kallare om solen ligger på en sommardag, men det gick som sagt tomt igår.

Framifrån
Fram var det desto fullare! De två flaskorna fylldes med vatten och sattes på sina platser i nederkanten av bröstkorgen. En Clif Bar Blueberry Crisp stoppades i den övre meshfickan på ena sidan och min ganska stora telefon, Sony Xperia Z (5"), fick precis plats i motsvarande ficka på den andra axeln. Alla fyra fickorna är väldigt lättillgängliga. Det finns också två mindre meshfickor mellan de nämnda som gissningvis passar utmärkt till nyckelknippa eller skräp efter bars och gels.

Ryggan är en One-size-fits-all, och jag fick den att sitta som en smäck. De två remmar som syns på ryggbilden justerar hur stor västen blir tillsammans med de två elastiska remmarna över bröstkorgen på den andra bilden. Den går inte att justera i höjdled tyvärr. Det kändes som om jag egentligen hade velat ha flaskorna ett par centimeter längre ner, men svårt att veta utan att ha provat. Jag hade defintivt velat prova att ha dom lite längre ner kan jag dock konstatera, men det funkade bra som det var också. Jag är dock ganska lång, 188 cm, så kanske inte konstigt att den kändes lite kort på mig...

Väldigt vackert ute igår!
När jag sprang satt allt fortfarande som en smäck, och alla fack på framsidan var fortfarande lättillgängliga. Hade lite svårt att få tag på snodden som håller fast flaskan upptill efter att jag hade druckit och stoppat ner flaskan igen medan jag sprang, men det gick. Och hade jag inte haft vantar hade det nog gått ännu bättre. Gissningsvis är det lite vanesak också, kommer nog gå bättre och bättre. När jag gjorde det gående var det betydligt enklare. Det är också betydligt enklare att stoppa tillbaka flaskorna på den här än på min Inov-8 Race Elite 16, och dom störde också klart mindre på den här (på den andra sitter dom ju vid höften).

Här fullkomligt magiskt!
Jag kom förresten ofta på mig själv med att dra upp axlarna medan jag sprang, men det kan jag knappast lasta ryggsäcken för. Tror det var för att den var så lätt och satt så bra att jag på något sätt försökte dra upp axlarna för att den inte skulle trilla av... men den var ju aldrig på väg av, inte när axlarna var nere heller. Måste nog bara vänja mig vid att den inte behöver hållas kvar med axlarna. =)

Bakluckan var som sagt så gott som tom, och det störde inte alls. Kan alltså konstatera att det funkar utmärkt att springa med den utan packning. Hur bra den funkar med packning får jag återkomma till, men det är långt ifrån gott om utrymme där bak. Borde gå att knöla ner ett lättviktsregnställ och några grejer till, så hoppas fortfarande kunna använda den till Sweden Sky... men det kommer bli trångt.

Det största minuset annars är att mitt ganska nyköpta vätskebälte känns rätt överflödigt nu. Ser inte att jag skulle välja det framför ryggsäcken av någon anledning framöver. Möjligen om det är smällvarmt och jag inte behöver ha med mig mer än fyra deciliter vatten (som jag får med mig med bältet), ryggan värmde trots allt en del - typ som en väst (kanske inte helt oväntat!).

Relaterade länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar