2014-06-06

Edsåsdalen med Team Nordic Trail

Jag befinner mig för tillfället i Edsåsdalen på läger med Team Nordic Trail. Jag bilade upp ihop med fyra andra trailtokar igår och kom upp vi nio på kvällen. Resan tog ungefär åtta timmar, men det var ändå ganska trevligt ihop med det trevliga sällskapet. När vi kom fram kollade vi in rummen, chillade en halvtimme eller så i storstugan ihop med några andra som kommit men sen blev det hyfsat tidig sänggång. Några i gänget bestämde sig nämligen för att gå upp klockan fem och springa upp på Åreskutan och fick ganska brått i säng efter det.

Frukosten serverades från kl. 8 idag, och första programpunkten var klockan 10 för att vänta in det stora gäng som kom med nattåget. Totalt är vi nu närmare 70 personer på lägret! Innan frukost bestämde jag mig därför för att ta en liten morgonpromenad, eftersom jag vaknade vid sjutiden. Jag låg och drog mig en halvtimme, men vid 7:30 drog jag på mig kläder och gick ut för att titta lite på omgivningen. Rakt över gatan hittade jag en slalombacke som jag fick för mig att gå upp för, det är ju ändå höjdmeter och fjällterräng som är huvudsyftet med min vistelse här.

En bit upp för Slalombacken
Vid 10 sen var det som sagt uppstart med en liten samling och genomgång av vad vi ska förvänta oss, och strax efter stack vi iväg på en topp tur till Lillvalen, en nätt liten tur på 12,68 km och 435 höjdmeter.

Första biten gick på en ganska väluppkörd skoterled.
Ganska många höjdmeter senare blev det vattenpaus i fjällbäck
Efter det följde vi en ganska mycket mindre uppkörd skoterled
Och då tittade även solen fram!
Och till slut var vi uppe, 861 meter över havet!
Sen ner, så sjukt härligt! Älskar nedförslöpning, speciellt i terräng! Jag gick med i en utbrytargrupp som öste på extra i nedförslöpningen. En liten vurpa blev det, men inte värre än att jag fick ett litet skrapsår på underarmen och lite smuts på kläderna. Ett lågt pris för det nöjet!

Whee! Anja, som jag delade bil med, på väg nedför
Väl nere tog ett gäng av oss ett halvbad i en bäck strax bakom hotellet, otroligt skönt för benen! Sen väntade lunch och efter det lite vila. Vi fick välsmakande renskav, fast nästan vad som helst hade nog varit gott just då, och sen lite välbehövlig vila till klockan tre (vilket var knappa två timmar efter att lunchen var uppäten).

Nästa programpunkt var myrintervaller. Vi joggade upp för den där skoterleden igen och svängde så småningom åt andra hållet där det var en stor myr. Där sprang vi en serie med 1, 2, 3, 2, 1 minuter då man skulle springa så mycket man orkade runt runt i myren under hela perioden och vila en liten stund emellan. Första minuten gick rätt bra, men på slutet av tvåminutaren var det svårt att hålla farten uppe. Med jämna mellanrum sjönk man ner en bra bit längre än knät så det var tur man inte hade för stora skor. =) Vid treminutaren var det så klart ännu jobbigare, och jag tacklade av ganska fort, men då fick en ledare för sig att vara PT åt mig och följde efter och pushade på hela intervallen! Shit pommes! Han fick fram krafter jag inte trodde att jag hade!

Ledaren som jagade mig...
Efter myren joggade vi hem och fyllde på med energi som hastigast innan det var dags för ett pass med funktionell styrka. Tyvärr gick det i ett då, en och en halv timme, så det blev inga foton, men ni får lita på mig att det var jobbigt! Allra helst eftersom man hade de tidigare två passen i benen redan... Många övningar parade man ihop sig två och två vilket skapade en härlig stämning - nästan så man glömde hur trött man var.

Sen var det middag och lite fritid innan vi hade en föreläsning om fjällsäkerhet en timme vid åtta. Jag valde att vänta lite med middagen och inledde istället med en proteinkaka och massa vatten i storstugan medan jag pustade ut. När jag började känna mig nöjd och precis skulle till att duscha kom en kompis jag träffade på Italien-resan (läs mer här) och berättade att han och några till tagit en tur till ställets pool vilket han varmt rekommenderade. Så jag gick dit istället. Sjukt skönt för den möra kroppen att plaska runt lite där!

När det började bli tight för att hinna med middagen innan föreläsningen fick dock den aktiviteten avbrytas för att gå och duscha, sen en kanongod middag med fläskfilé och pannacota, och sen var det dags för den där föreläsningen. Intressant, speciellt delarna om hur man ska göra för att linda en stukning eller stoppa en blödning. Sen fick det räcka för idag! Nu ska jag sova så jag orkar med morgondagens långpass! God natt!

Relaterade länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar