2014-04-28

Ultrapremiär på lördag!

Ultrapremiären närmar sig med stormsteg! Igår sprang jag det sista ansträngande passet innan det är dags på lördag. Det var ett långpass i Maffetone-stil, där jag dock tog i lite mer än Maffetone skulle önskat i ett par uppförsbackar och under sista kilometrarna för att ge kroppen en fin fartkänsla. 18 km blev det på 1.52.13, vilket är exakt 11 minuter snabbare än jag sprang samma runda för tre månader sen med samma pulsgräns. Som sagt låg jag på lite hårdare den här gången, så snittpulsen blev 139 istället för 137 som jag hade för tre månader sen, men jag är ändå väldigt nöjd med formbeskedet!


Ja, på lördag är det som sagt ultradebut för mig, med Lidingöloppet Ultramarathon. Starten går klockan nio på Lidingövallen och banan är dragen så man springer raka vägen till Abborrbacken, sen följer man Lidingös västra och södra kust en bra bit innan man viker in på ön och sen springer ett varv i Lidingöloppetspåret men fortsätter förbi Grönsta gärde tillbaka till Lidingövallen där målet är, och där vi startade 50 km tidigare. Mastigt värre!

Maxtiden för loppet är åtta timmar, men redan efter 5h:45m dras ett rep vid 40 km så sista milen kan man ta det riktigt lugnt om man bara klarar repet... För att klara repet har jag räknat ut att jag behöver hålla 8:30 min/km i genomsnitt första 40 km. Det ska inte vara omöjligt, men jag har å andra sidan aldrig sprungit så långt heller så svårt att veta. Det längsta jag sprungit hittills är 34 km (förra helgen), och då höll jag en snittfart på 7:54. Var dock sjukt trött på slutet då, men det var också en mer krävande terräng än vad det kommer vara på LU50. Så jag är hoppfull!

Målsättningen har jag på tips från Mackans bok "Löpträning mitt i livet" valt att dela upp i tre. Höga målet, som kan nås om precis allt stämmer och kroppen har en kanondag, det Realistiska målet som är vad som känns rimligt och det Låga målet som ska klaras för att slippa skämmas. Det höga och det låga målet känns båda ganska givna.

Det höga målet är att klara det på under sex timmar, något som jag drömt om men knappast tror är rimligt. Det skulle innebära en snittfart på max 7:12 min/km. Jag var lite sugen på att sätta målet till snittfart på under 7:00 min/km, men det är just att gå under sex timmar som jag pratat om hela tiden så det känns bättre att välja det. Det gör det ju dessutom något rimligare.

Ett betydligt mer realistiskt mål är att klara loppet på under 8:00 min/km i snittfart, vilket skulle innebära en totaltid på 6h:40m. Det är ju i linje med vad jag klarade mitt tidigare distansrekord på, men nu ska jag ju fortsätta en bra bit till också...

Slutligen det låga målet, som givetvis är att ta mig i mål! Det är som sagt 16 km längre än det längsta jag sprungit tidigare, och den gången hade jag ont i hela kroppen sista milen. Det är alltså inte alls orimligt att jag har ont i kroppen hela andra halvan av loppet nu. Tur då att det finns gott om tid på sista milen, men första 40 km kommer jag alltså behöva ta i minst 8:30 min/km. Men det ska jag klara! Annars får jag skämmas...

Relaterade länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar