2014-04-16

Night Trail Run, Sollentuna

Strax innan start, ren och fin!
I lördags sprang jag Night Trail Run i Sollentuna, ett traillopp som springs efter mörkrets inbrott på en bana snitslad med reflexer. Man får alltså dra på sig en pannlampa och sticka ut i mörka skogen och följa ett spår av reflexer, i mitt fall en mil. Riktigt häftig grej!

För den som inte provat att springa reflexbana förut kan jag verkligen rekommendera det! Det finns ett gäng reflexbanor, och organisationen kring Night Trail Run har försökt samla dom alla på sin hemsida. Jag kan berätta att när du springer i skenet av en pannlampa så försvinner i princip alla skuggor eftersom den enda ljuskällan är ganska precis på samma ställe som dina ögon, så det blir nästan tvådimensionellt... svårt att avgöra hur mycket stenar, rötter, stubbar etc. sticker upp t.ex. - speciellt så här när man springer på stigar där man aldrig sprungit förut.

Banan i det här fallet var ganska stökig faktiskt, så det blev en del snedsteg vilket kändes i vristerna dagen efter. Här kan ni se ett litet smakprov på banan i dagsljus!



Förutom dessa fina passager fanns det även en tjärn där dom ställt ut massor av marshaller och en bandspelare som spelade musik mitt ute i bushen efter någon kilometer, och på andra halvan av banan fanns en spång på kanske 100 meter där dom satt upp 80 cm höga reflexstavar på båda sidor av spången ungefär var femte meter. Mäktig känsla!

Till det mindre idylliska kan nämnas att det också var ganska geggigt på sina håll, och ett tvåsiffrigt antal träd som låg tvärs över stigen. Några syns på filmen, men inte dom värsta... Vissa delar av banan gick också helt obanat, det vill säga utan ens en stig, så där fick man hitta sin egen väg mellan reflexerna.

Reflexerna på den här banan var förresten blåa reflexer från polisbilar, vilket var lite extra tufft. Dom satt tillräckligt tätt för att det skulle vara lätt att hitta, så arrangören hade gjort ett riktigt bra jobb med det!

Så här såg mina skor ut dagen efter. Då jag ändå hade slagit ihop dom med varandra ett flertal gånger direkt efter loppet för att skaka av värsta leran. :-)


Jag har för övrigt bara gott att säga om skorna, Inov-8 Mudclaw 300, dom skötte uppgiften exemplariskt! Första halvan av loppet försökte jag undvika leran, men andra halvan körde jag bara på. Trots att skorna var i princip helt bruna när jag kom i mål var jag torr om fötterna, och fästet i geggan var inte heller några som helst problem. Riktigt bra sko för dagen!

Relaterade länkar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar