2014-01-30

Ont i knät

Redan innan förra inlägget hade jag börjat ha små problem med mitt vänstra knä. Det började förrförra tisdagen, 14/1, då jag kände en liten smärta i knät när jag gick. Då jag redan innan hade naprapattid bokad just den morgonen föll det sig naturligt att jag nämnde det för honom. Han upptäckte att muskeln på översidan av vänster lår var väldigt spänd och gav sig på den väldigt hårt - så hårt att jag till slut fick säga stopp, för första gången någonsin... och det brukar göra väldigt ont för det mesta! Han föreslog också att jag skulle skaffa en "foam roller" och fortsätta jobba på den muskeln på egen hand.

Frugan lär sig "rulla"
Tyvärr hjälpte inte den oömma behandlingen, utan knät fortsatte spöka för mig. Det har dock fungera rätt bra att springa på, det har gjort lite ont innan jag blir varm bara men efter någon kilometer tänker jag inte längre på det. Jag sprang ju som beskrivet i föregående inlägg 30 kilometer förra söndagen, varav ungefär hälften i skogen och hälften på asfalt, utan problem (utom lite i början).

Men jag vill ju inte gå runt och ha småont, så i lördags så införskaffades en sån där "foam roller". Efter flera tips i Facebookgruppen "Lonesome Runners" om att det skulle finnas en prisvärd på Rusta så föll valet på en sån. Sen tog jag hjälp att YouTube för att lära mig att använda den. Jag kollade igenom ett gäng olika filmer om hur man "rullar", men bäst gillade jag den här:



Det är extremt smärtsamt att "rulla" har jag lärt mig, och det hjälper nog en del, men jag har fortfarande känningar i knät. Igår var jag därför hos naprapaten igen och sa att knäproblemet kvarstod. Han gick nu igenom knät ganska grundligt och hittade inga fel i leder och sånt, vilket så klart är en bra sak. Inte heller handlade det om något "löparknä" och han hittade inga svullnader. Det verkade faktiskt inte vara något fel på mitt knä alls!

Han märkte dock att jag hade sämre "konnektivitet" i vänstra lårmuskeln nu, vilket gjorde mig avsevärt svagare i det benet. Det kunde definitivt vara en orsak till det onda knät. Genom att knäcka ryggen på mig med ett antal övningar lyckades han dock få fart på muskeln igen, och efter det var vänstern nästan lika stark som högern igen! Magi! Så nu skulle jag göra benextentioner med bara vänster ben dagligen i källargymmet på jobbet i en vecka för att få ordentlig fart på muskeln, annars kunde jag köra på som vanligt. Grymt skönt besked!

En annan sak vi pratat om under längre tid är att mitt vänstra fotvalv är lite ihopsjunket. Även det skulle kunna påverka knät, då det är lätt hänt att pronera på den foten då. Han tycker att jag borde skaffa inlägg, men jag har varit lite skeptisk. Jag springer ju primärt på framfoten nu för tiden, så det borde ju inte vara något problem? Vad jag har förstått kan man även genom att träna foten utan stöd få fotvalvet att resa sig igen. Vad tycker du? Dela gärna dina tankar om frågan i kommentarsfältet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar