2013-10-17

Trail del Lago d'Orta - Bella gara

(fortsättning från Trail del Lago d'Orta - Resan börjar)

Morgonen efter var det frukost klockan 9.00. Jag gick från lägenheten lite tidigare för att ha lite tid att använda internet (som bara fanns vid riktiga huset, inte vid lägenheterna) innan frukosten började. Jag tog en liten avstickare bara för att se en bit av banan som svängde upp för en backe mellan huset och lägenheterna. Banan visade sig gå upp kanske 10 höjdmeter innan det blev en bits landsvägslöpning. Jag vände strax tillbaka och fick några minuter internet innan frukosten serverades. Yoghurtar, müsli, flingor, bröd, marmelad och diverse annat fanns att välja på, samt kaffe, thé, joser och vatten.

Gemensam frukost vid välfyllt bord
När alla kände sig nöjda med frukosten var det dags att hoppa i springkläderna. Vi skulle springa banans första 5 km upp till Madonna del Sasso, ett stort kapell tillika en fantastisk utsiktsplats, och ta lite bilder. Alla tog på sig nya tröjan och i övrigt valfri utrustning, sen hoppade vi i bilarna för att ta oss till starten. Vid första försöket blev det lite fel, och efter en knapp kilometers irrande hoppade vi i bilarna igen och åkte till en ny parkering. Den här gången blev det perfekt, parkerade typ 10 meter från starten.

Innan vi sprang iväg gick vi dock in i det stora tält där målgången skulle ske för att hälsa på arrangörerna och titta lite på hur det såg ut. Vi passade även på att provspringa upploppet och ta ett par bilder. Sen trampade vi iväg uppåt berget. Det gick svagt uppför, först lite asfalt, sen lite grusväg, och snart stig. Marken var full av taggiga kastanjer vilket ställde till det för dom med allra tunnaste sulorna. Då jag har en rockplate i mina skor förstod jag först inte vad det var för taggar dom klagade på, men sen förstod jag.

Svagt uppför under inledningen av loppet
Efter att ha tagit oss ungefär 100 höjdmeter uppåt på första 2,5 km bar det sen nedför lite mer än 100 höjdmeter under nästa dryga kilometer. Riktigt härlig nedförslöpning där! Sen började den stora backen. Nu skulle vi drygt 200 höjdmeter upp under nästa kilometer innan vi var framme. På loppet skulle det dessutom bli ytterligare nästan 150 höjdmeter innan den här stigningen tog slut... Jag var rätt nöjd med att slippa dom den här dagen. Var ansträngning nog att springa de 600 höjdmeter och 11 km vi fick ihop totalt på den här turen. Det var typ halva loppet för min del. =)

Väl uppe vid utsiktsplatsen fick vi en rejäl belöning. Det var verkligen vackert där uppe! Det var ett kapell som låg ute på en klippa med utsikt över hela sjön från gården på framsidan. Vi stannade lite olika länge beroende på hur snabbt man kom dit. Själv kom jag upp sist av alla och började därför min återresa först för att slippa hamna långt efter på vägen tillbaka. För min del betydde det att jag blev kvar lite drygt en kvart där uppe och hamnade på diverse fotografier under den stunden.

Gruppfoto från Madonna del Sasso
Efter fotostoppet sprang vi tillbaka i samma spår åt motsatt håll. Klart enklare, och mycket härlig löpning innan vi var tillbaka vid starten igen. Där samlade vi ihop oss och gick för att äta en gemensam lunch innan resan tillbaka till där vi bodde, och väl hemma igen hade vi fri tid till middagen - si så där 5-6 timmar. Jag satte mig på balkongen och pustade medan jag lät dom andra två i lägenheten duscha, sen blev det dusch även för mig. Efter duschen la jag mig på sängen och vilade en stund med en bok innan jag tog mig i kragen för att njuta lite av Italien när jag nu ändå var här.

Jag tog shorts och t-shirt på mig, tog med mig Peter, och gick ner till glasstället som Miranda visat kvällen innan. På vägen dit testade vi att följa banan efter Trappan, istället för att ta vägen längs sjön som vi tog igår. Vi var ganska säkra på att vi sett banmarkeringar precis utanför glasstället och tänkte att det inte kan ta så mycket extra tid. Banan gick på en stig som gick genom byn, och var mycket riktigt inte mycket längre - bara vackrare! Skönt också att ha sett lite mer av banan för en sån som jag.

När vi kom fram hittade vi i hela övriga gänget sittande där med glass eller kaffe eller både och. Vi slog oss ner och köpte varsin glass. Ganska snart försvann dock solen bakom bergen, en nackdel med en by som ligger omgärdad av berg. Ljust skulle det vara länge än, men när den direkta solen försvann blev det snabbt klart kyligare. Shorts och t-shirt var inte längre en lämplig klädsel, så jag hängde med Jenny och Lisa som skulle promenera tillbaka till rummet. Efter att ha vilat lite till och bytt kläder gick jag bort till huset där satte jag mig och internettade ett tag innan middagen.

Ungefär hälften av Trappan
Åter igen blev det fyra rätter, men den här gången blev det inte riktigt lika mycket... även om alla blev väldigt mätta och belåtna. Kanske beroende på att vi hade vett att tacka nej när han kom ut med stora kastrullen med svamppasta för att backa andra rätten den här gången. =) Dagens italienska fras blev "bella gara" som betyder "vacker bana". Någon associerade också till "ciao bella" som betyder "hej snygging", vilket gjorde att vi fick frasen "Ciao bella! Bella gara!" med oss från middagen.

Halva gänget valde att gå och lägga sig lagom tills kaffet erbjöds. Vi som stannade kvar blev förutom kaffe även bjudna på en blåbärsgrappa, som Miranda hällde upp en redig dos till varje person av. Den föll dock inte alla på läppen, så det var bara jag och Niklas som mäktade med att dricka upp. En knapp timme senare tackade vi också varandra för en härlig dag och drog oss mot sängarna. I morgon skulle vi åka båt, och gå från rummen 10:00.

(fortsättning på Trail del Lago d'Orta - Censur)

Relaterade länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar