2013-10-28

Föreläsning: Effektivt löpsteg

Var idag på en timmes föreläsning med Fredrik Zillén från Team Snabbare, som berättade om KALAS-metoden som han har tagit fram för att lära ut ett effektivare löpsteg. Han var noga med att KALAS-metoden inte är ett sätt att springa på, utan just ett sätt att lära ut på.

En kompis till mig gick en halvdagskurs med Zillén i våras och tyckte att det gav honom jättemycket. Han hade verkligen förbättrat sitt tempo avsevärt och samtidigt sänkt snittpulsen, enligt egen utsago. Jag har varit sugen på att anmäla mig till hans kurs sen Jocke berättade om det, så när den här gratisföreläsningen dök upp var jag snabb att nappa.

Så vad är då KALAS-metoden? Varje bokstav står så klart för något.

Knäna - avslappnade, dra fram bakre; foten ska landa där en stav skulle satts i
Axlarna - tillbakarullade, armpendligen ska göras i färdriktningen och bara bakåt
Lodlinjen - från höft till axlar ska du vara lodrät, ej framåtlutad, men höften ska fram
Avslappnad - i hela kroppen, dimmig blick och halvöppen mun
Svanskotan - ska tippas framåt, du ska kunna spänna skinkorna

Han jobbar tydligen mycket med att han filmar sina deltagare, och analyserar bildruta för bildruta hur steget ser ut. Blev sugen på att låta någon filma mig när jag springer förbi och sätta mig och göra en egen analys nu efter hans föreskrifter.

På det stora hela tyckte jag att det var en mycket bra föreläsning. Rekommenderar alla att gå om det skulle ges tillfälle igen!

Relaterade länkar:

2 kommentarer:

  1. Intressant! Och det där med att filma är ju toppen! Testade det i somras, och har anammat samma sak med både längdskidor och slalom. Grymt lärorikt! Bra att filma både på plan mark, uppför och nedför :)

    SvaraRadera
  2. Ja, man springer nog ganska olika beroende på lutningen. När jag var ute och sprang med frugan i fredags t.ex. påpekade hon att jag slängde ut med högerfoten när jag öste på nedför. Hade jag ingen aning om, och är knappast en bra sak... Bra att veta så man kan tänka på det.

    SvaraRadera