2015-03-15

Att hinna med långpasset...

Har haft svårt att få till långpasset den här helgen, då diverse andra förpliktelser satt regelbundna käppar i hjulet på ett vis att två timmar i sträck aldrig var ledigt... Så till slut fick jag idéen om att springa hem från simskolan som slutar 18:10 i Åkeshov, och barnet skulle få åka hem med grannar som går i samma grupp... Men lagom tills vi skulle åka fick jag veta att grannarnas dotter kände sig hängig, så dom skulle inte åka. Var det sista chansen till långpass som rök? Nej, jag kom på att om jag då istället körde till Jungfrusund efter simträningen, där min fru var och tränade, så kunde hon ta bilen hem och jag kunde springa därifrån!

Mörkerlöpning... gillar det på något sätt!
Det borde vara knappt 15 km gissade jag därifrån hem, så jag tog lite utforskande omvägar på Ekerö-sidan så det skulle bli längre. Sen blev det lite extra spännande mellan Ekerö och Stenhamra, typ en mil, där det knappt finns gatlysen eftersom jag inte hade tagit med pannlampan. Varje gång jag mötte en bil blev jag bländad så att det inte gick att se gångvägen, vilket fick mig att nästan springa i diket två gånger. På ett ställe knakade det dessutom rejält i buskarna precis bredvid mig, under flera sekunder... Då gick det lite snabbare några hundra meter.

Annars sprang jag första tolv i någon form av mellanmjölkstempo, ganska bekvämt men inte riktigt lågpuls, och hade en snittfart strax under 6 och en snittpuls strax under 150 då. Jag kände mig pigg och tänkte att jag skulle trycka på lite sista biten hem. Mitt rekord på 15 km fanns inom räckhåll, då hade jag haft ett snittempo på runt 5:50 räknade jag ut. Så jag tryckte på, och snittade väl 5:30 tempo eller något sånt sista biten hem och när jag laddade in rundan i Endomondo fick jag min belöning! Nytt pers på 15 km är 1:26:48 (1:27:42) och 10 miles är 1:33:14 (1:37:15)! Det är tydligen bra att gå och sukta ett tag efter långpasset innan det blir av.

Passet sprangs i nyköpta skorna, Inov-8 RaceUltra 290


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar