2013-12-22

Sörmlandsleden etapp 5 + 5:3

Dagens äventyr var uppstyrt av Lisa och Per från Team Nordic Trail, och var en 28 km lång tur längs Sörmlandsleden, från Handen till Hemfosa via Paradiset. Mötespunkten var Handens pendeltågsstation klockan 9:00, men de flesta av oss möttes redan på pendeltåget på väg dit. Sammanlagt 11 personer var vi som möttes upp i Handen, och efter en kort teknisk paus var vi på väg.

En av många spänger längs turen
Leden började nästan precis vid pendeltågsstationen, riktigt bra där! Regnet slutade också omkring åttatiden, vilket också var bra. Det hade dock satt sina spår på leden som var riktigt blöt på sina håll. Två spänger längs leden hade hamnat under vattennivån så där blev fotbadet obligatoriskt, och på ett par tre ställen till blev det fotbad mer av oförsiktighet. Trailskor av lättviktsmodell och funktionsstrumpor var bra grejer idag, även om gummistövlar på sina håll hade varit ännu bättre alternativ. :-)

Sörmlandsleden etapp 5 började som sagt vid Handens pendeltågsstation och bjöd på härlig stiglöpning hela vägen till Paradiset, ca 11,5 km. Efter ungefär 7,5 km mötte vi två man till som hade tagit bilen till Paradiset och sprang motsatta hållet därifrån. Vi stannade till en stund och pratade i en solig backe och satte sen fart igen med dom i sällskap. Framme i Paradiset tog vi paus, och männen med bilarna hade med sig hembakta kakor, kaffe och glögg! Grymt trevligt! Stort tack för det!

Fikapaus i Paradiset
Efter en halvtimme eller så var det dags att springa vidare, och männen med bilarna samt en från ursprungliga gruppen tackade för idag. Vi andra satte av mot Stockholms läns högsta topp, Tornberget, som vi skulle komma till via anslutningsleden 5:3, som gick mellan Paradiset och Hemfosa. Det var ett par kilometer dit, och från leden var det bara en lite avstickare på 50 meter och 5 höjdmeter för att komma till toppen. Toppen var dock ganska trädtäckt och bjöd inte på någon vidare utsikt, men nu har jag i alla fall varit där...

Ganska blött på sina ställen...
Sen fortsatte vi mot Hemfosa, som även dom har en pendeltågsstation. Vi hade kommit ungefär halvvägs dit vid det här laget, 14 km i ryggen och 14 km kvar. Tyvärr visade det sig vara två längre sträckor landsväg under den här etappen, plus att sista kilometern från leden ner till pendeln också var landssväg, så totalt var det väl en tredjedel landsväg under andra halvan, vilket var lite trist. Övriga två tredjedelar var dock fin och ganska flack stiglöpning, men tyvärr ganska blöt mark på grund av flackheten.

Första 2-3 kilometrarna från toppen bjöd dock på en del härliga utförlöpor! Här fick dock två medlemmar av vår lilla grupp problem med knäna vilket drog ner takten en del. Fyra man med mycket spring i benen valde då att avvika från gruppen och springa på i högre tempo sista biten, och jag personligen valde att lägga mig lite mittemellan. Jag sprang stora delar av sträckan helt själv, vilket jag faktiskt tyckte var underbart. Bara jag och stigen. Såg dock till att hålla koll på dom där bakom, medan dom framför försvann ganska snart.

Strax innan ledens slut började jag bli lite osäker på om jag sprungit rätt då jag tyckte att klockan tickat på lite väl långt i kilometerräknaren, så stannade till en stund och fotograferade lite i väntan på att dom bakom skulle komma i fatt. När dom väl kom i fatt var det bara några hundra meter kvar tills vi kom ut på en landsväg där leden fortsätte åt höger. Som tur var så visste dom som kom ifatt mig att det var etapp 5:2, som gick vidare mot Ösmo, medan vi som ville till Hemfosa skulle ta vänster istället. Tur! Hade varit trist att springa själv hela vägen till Ösmo när man redan hade 27 km i benen!

Vi väntade in dom allra sista innan vi tog den sista kilometern på landsvägen ner till pendeltåget, som vi missade med bara någon minut. Därför fick vi gott om tid att byta om till lite torra kläder, smaska proteinkakor och pusta ut lite innan det var dags att hoppa på tåget. Summa sumarum så fick vi en riktigt härlig tur på ca 28 km på fyra timmar och härligt väder med ganska mycket solglimtar. Tack Lisa och Per, och tack övriga deltagare för ert sällskap!